Az új, 1,6 literes i-DTEC dízelmotor az Earth Dreams motorcsalád első európai piacra szánt tagja, bemutatkozása 2013 elején várható. A 120 lóerős hajtómű a kategória egyik legnyomatékosabb erőforrása, kétezres percenkénti főtengelyfordulatnál 300 Nm-t ad le, szén-dioxid-kibocsátása pedig mindössze 94 gramm kilométerenként. Fejlett műszaki megoldásainak köszönhetően az 1,6 i-DTEC motor rendkívül alacsony fogyasztást és kiemelkedő vezetési élményt nyújt a felhasználó számára.
„Az Earth Dreams motorcsalád fejlesztésekor a környezetbarát működést és a kiemelkedő teljesítményt kívántuk ötvözni – mondta el Suehiro Hasshi, a Civic fejlesztőgárdájának európai vezetője. – Járműveinknél különösen nagy szerepe van a vezetési élménynek” – tette hozzá.
„Ez egy teljesen új megközelítés – mutatott rá Tetsuya Miyake, az 1,6 i-DTEC vezető fejlesztője. – Célkitűzéseink jócskán túlmutatnak a jelenkor technikai megoldásain, olyasmit szerettünk volna létrehozni, ami nemcsak a konkurenseknek, hanem a jövő motorfejlesztőinek is követendő példaként szolgálhat.”
„Ez a motor komoly, átgondolt mérnöki munka eredménye – árulta el Suehiro Hasshi. – A legapróbb részleteket is a végtelekig tökéletesítettük, s ezzel új szintre emeltük a dízelmotor koncepcióját.”
Az új, 1,6 literes i-DTEC motor fejlesztésekor kifejezetten az európai vásárlók igényeit vették figyelembe a mérnökök, alacsony károsanyag-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása messzemenőkig megfelel a fogyasztói elvárásoknak. Gyártása a Honda angliai üzemegységében, Swindonban zajlik majd, a tervek szerint a – két műszakban működő – gyártósor kapacitása a napi ötszáz darabot is elérheti, tehát egy motor elkészítéséhez mindössze 138 másodpercre lesz szükség. Az üzemben az új, 1,6-os i-DTEC mellett a már eddig is használt 2,2-es i-DTEC hajtóműveket szerelik össze. Az 1,6 i-DTEC hajtóművet a jövő év folyamán a szintén Angliában készülő új CR-V is megkapja, miként a jövőben a többi Honda modell motorválasztékában is megjelennek az Earth Dreams erőforrások.
A legkönnyebb dízel erőforrás a kategóriában
Az új 1.6 i-DTEC motor alumínium hengerfeje nyitott vízterű alumíniumblokkhoz kapcsolódik. Ez a konstrukció a kategória legkönnyebb erőforrásává teszi az 1,6-os egységet, tömege 47 kilogrammal kisebb, mint a 2.2 i-DTEC hajtóműé. Az alkatrészek súlyát és méretét egyaránt minimalizálták a szakemberek, és számos technológia újítást vezettek be annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabban tartsák az aggregát tömegét. A hengerfalak vastagsága a 2.2 i-DTEC motorral szemben kilenc helyett csak nyolc milliméter, s jelentősen könnyebbek a dugattyúk, valamint a hajtókarok is.
Csökkentett mechanikai súrlódás
Az 1.6 i-DTEC fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére, ennek köszönhetően a súrlódás mértéke immáron egy benzinmotoréval áll azonos szinten. „Minden forgóalkatrészt gondosan átterveztünk, hogy csökkentsük súrlódásukat – mesél a fejlesztési folyamatról Tetsuya Miyake –, például rövidebb és vékonyabb dugattyúszoknyákat alkalmaztunk.” Bármily hihetetlen, 1500-as fordulaton az 1.6 i-DTEC motorban negyven százalékkal alacsonyabb a mechanikai súrlódás, mint a 2.2 i-DTEC esetében.
„Ez nemcsak csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, hanem a motor gázreakciójára is pozitív hatással van, így még élvezetesebb az autózás. Egy benzines motor szintjére csökkenteni egy dízel erőforrás mechanikai súrlódását, óriási mérnöki eredmény.”
Okos turbófeltöltő
Az 1.6 i-DTEC erőforrásnál alkalmazott negyedik generációs, változó szögállású Garrett turbófeltöltő működését kifinomult elektronikus vezérlőegység szabályozza, ami minimálisra csökkenti a turbólyukat, egyszersmind optimális teljesítményt garantál az alacsony, közepes és magas fordulatszám-tartományban. A maximális turbónyomás 1,5 bar.
Hatékony üzemanyag-befecskendező rendszer és levegőbeszívás
A Honda 1,6 literes i-DTEC erőforrását mágnesszelepes befecskendező rendszer látja el üzemanyaggal. A Bosch által fejlesztett injektor akár 1800 baros nyomásra is képes, így az üzemanyag rendkívül gyorsan és finoman porlasztva juthat az égéstérbe. Ezáltal a gázolaj és a levegő ideális arányban keveredhet, tehát még hatékonyabb az égés, ami az üzemanyag-fogyasztás, valamint a károsanyag-kibocsátás szintjének csökkentéséhez is hozzájárul.
A kiemelkedő hatékonyság érdekében a levegőbeszívási folyamatot is optimalizálták a Honda mérnökei. A nagy örvénylésű, illetve áramlású szívócsatornák révén az égési folyamat precízen szabályozható, a keverék egyenletesen oszlik el a hengerben, s elkerülhető a felesleges károsanyag-kibocsátás. A motor gázcseréjét EGR-szelep (kipufogógáz-visszatápláló) kontrollálja, elősegítve, hogy az NOx-kibocsátás alacsony és nagy nyomáson se szökjön a magasba.
Nagy teljesítmény, alacsony emisszió
Maximális teljesítmény | 120 LE/4000 f./perc |
Maximális forgatónyomaték | 300 Nm/2000 f./perc |
Kombinált üzemanyag-fogyasztás (EU-szabvány szerint) |
3,6 l/100km |
CO2-kibocsátás | 94 g/km |
* A táblázatban szereplő adatok a Honda Civic 1.6i-DTEC S modellre vonatkoznak.