HondaJet a genfi EBACE 2011 kiállításon

A Honda Aircraft Company, a genfi éves European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) üzleti repülőgép kiállítás alkalmával bejelentette, hogy az FAA (Federal Aviation Administration – az USA légiközlekedési hatósága) előírásainak megfelelő HondaJet gépével sikeresen teljesített további repülési teszteket, többek között elérve a maximális, 43,000 láb (kb. 13.300 m) üzemi magasságot.

A Honda korszerű könnyű üzleti gépe nemrég 425 csomónyi (kb. 773 km/óra) sebességet ért el a próbarepülések során, a vállalat Greensboro-i (Észak-Karolina) központjának közelében.

A 2011. április 27.-én elért 43,000 láb alátámasztja a vállalat ígéretét, amelyet a maximális üzemi magassággal kapcsolatban tett az ügyfeleinek, az FAA előírásoknak megfelelő HondaJet géptípusról. Ráadásul a gép 3,990 láb/per (kb. 1236 m/perc) emelkedési sebességet ért el, ami szintén fontos paramétere egy üzleti repülőgépnek.

"Nagyon felbátorítanak minket a HondaJet légi tesztelésének ilyen korai fázisában elért fontos teljesítmény-mérföldkövek," mondta Michimasa Fujino, a Honda Aircraft Company elnök-vezérigazgatója. "Az adatok szerint a várt teljesítményt hozza a gép, és csapatunk keményen dolgozik, hogy elérje a további kitűzött célokat."

Az FAA előírásainak megfelelő első HondaJethez (F1), amelynek első repülésére 2010. december 20-án került sor, hamarosan csatlakozik egy másik, hasonló gép, hozzájárulva a típusbizonyítvány megszerzéséhez. A második gépet (ST1) már összeszerelték, és most kiterjedt strukturális teszteknek vetik alá, különböző terhelésekkel, hogy igazolják megfelelőségét valamennyi minősítő követelménynek. Ezenkívül hajtóműves teszteket hajtottak végre egy harmadik géppel (F2), amelyet repülési tesztekhez fognak használni. A Honda közel jár a funkciós tesztek befejezéséhez ezen a gépen; a repüléseket nyárra tervezik. 

Az előírásoknak megfelelő harmadik repülőgép (F3) szintén kiegészítő légi tesztekre szolgál majd, túl van a sárkány összeszerelésén, és most a rendszerek beépítésének elejénél tart. Az ötödik (ST2) elkészülését 2012 elejére tervezik, ezt feszültségi- és fáradási vizsgálatokra veszik majd igénybe. A komplett gépek előállításával párhuzamosan a Honda számos részegységet tesztel, előmozdítva a típus-jóváhagyási programot.

"Repülési teszt-programunk maximális hatékonyságának biztosítása és a típusbizonyítvány lehető leggyorsabb elnyerése érdekében egy hatodik repülőgépet (F4) is beállítunk tesztflottánkba," mondta Fujino.  "Ez a tesztgép 2012 tavaszán száll fel, hogy a kabinrendszereket, ellenőrizzük vele, és funkciós- valamint megbízhatósági teszteket hajtsunk végre rajta. Összesen hat repülőgéppel reményeink szerint optimálisan tudjuk végrehajtani saját tesztprogramunkat és be tudjuk tartani a típusbizonyítvány megszerzésének ütemtervét."

Miközben halad a típusvizsgálat, a Honda azon dolgozik, hogy felszereléssel és személyzettel lássa el a HondaJet új gyártóüzemét, amely nemrég épült fel a vállalat Greensboro-i telephelyén. Folyik a gyártás tervezése és előkészítése. Hamarosan indul a személyzet kiképzése, és 2012 elején indulhat a HondaJet előállítása.

A HondaJet 25 ezer négyzetméteres gyáregységében, egy helyszínen folyik az összeszerelés, a festés, a berendezés, az ellenőrzés, majd a próbarepülés. Ez az egyedülálló gyártásszervezés iparági előnyt biztosít a Hondának, mert a gyártás és a tesztelés összevonása kiváló minőséget eredményez.

Tájékoztató - A HondaJet

A Honda Aircraft Company, Inc., a Honda Motor Company, Ltd. száz százalékos tulajdonú leányvállalata, már jóval több, mint száz megrendelést kapott a korszerű HondaJet üzleti repülőgépre. A kiszállítások kezdetét 2012 harmadik negyedére tervezik. A 4,5 millió dollárba kerülő HondaJet a Honda első kereskedelmi repülőgépeként megfelel a vállalat dinamikus teljesítőképességéről és kimagasló hatékonyságáról kialakult képnek.

A HondaJet számos újszerű aviatikai megoldást tartalmaz, többek között a szárny felett elhelyezett hajtóműveket, aminek révén drámaian nőnek a gép képességei, miközben a kedvező légellenállás jóvoltából csökken a fogyasztás. A sárkányszerkezet ezen újfajta konstrukciója jelentősen mérsékli a fent elhaladó repülőgépnek a földről hallható zaját, ezenkívül tágasabb utaskabint és nagyobb poggyászszállító kapacitást tesz lehetővé. A HondaJet két, nagyon kis fogyasztású GE Honda HF120 turbóventilátoros sugárhajtóművel repül.

A sorozatgyártású HondaJet pilótafülkéjében a Honda által a saját igényeire szabott, új generációs Garmin® G3000 avionikai rendszer található, amelynek osztályelső, három darab 14 colos, fekvő formátumú érintőképernyője mutat minden repülési adatot, és teszi lehetővé a repülési terv betáplálását. A HondaJet Avionics Suite a legfejlettebb az üzleti gépeken találhatók közül, korszerűen integrálja az osztott képernyőt, a műholdas időjárás-jelentést, a grafikus megjelenítést, a digitális audiót és az opcionális szintetikus látást Synthetic Vision).

Bővebben a HondaJetről: www.hondajet.com.