A Honda a jelenleg zajló Los Angeles Auto Show szakkiállításon leplezte le a vadonatúj Fit EV Concept villanyautót és a közepes méretű konnektoros hibridjármű padlóvázat. Mindkettő szerves része a Honda Electric Mobility Network nevű átfogó stratégiának, amelynek keretében innovatív termékekkel, energiagazdálkodással és energiatermelő technológiákkal csökkenti a CO2-emissziót a vállalat.
A Fit EV Concept határozottan utal a Honda elkövetkező akkumulátoros villanyautójának – Fit EV – technikájára és designjára. Ezt a járművet 2012-ben kívánják bevezetni az Egyesült Államokban és Japánban. A szintén teljesen új konnektoros hibrid padlóváz pedig a Honda következő generációs, kétmotoros hibridtechnikáját mutatja meg, amely szintén 2012-ben debütál majd.
"A Honda hosszú hagyománya az elektromos hajtás terén lehetőséget ad nekünk, hogy kielégíthessük az ügyféligényeket," mondta Takanobu Ito, a Honda Motor Co., Ltd. elnök-vezérigazgatója. "A Honda felfogása szerint egy villanyautó legyen nagy használati értékű és élvezetesen vezethető. A Fit EV nagyszerűen beválik városi ingázásra, így remekül kiegészíti a konnektoros hibrid és a tüzelőanyagcellás FCX Clarity által nyújtott mobilitást."
A Fit EV feladata az átlagos városi ingázó napi autózásának megoldása. Ötszemélyes felépítése megegyezik a népszerű, lejtőshátú Jazz modellével. A sorozatban gyártott Fit EV modellt lítiumion-akkumulátorral és koaxiális villanymotorral látják el.
A nagy energiasűrűségű motor, amely a tüzelőanyagcellás FCX Clarity öröksége, rendkívül hatékony és erős, miközben nagy sebességnél is csendes marad. A Fit EV csúcssebessége 144 km/óra.
A Fit EV számítások alapján becsült hatótávja egy feltöltéssel 160 km, az US EPA LA4* városi ciklus szerint (az EPA korrekciós tényezőjét figyelembe véve 112 km). A hatótáv maximalizálásában szerepet játszik az újszerű három üzemmódú elektromos hajtásrendszer, amelyet a 2011-es Honda CR-Z sport hibridtől vettek át. Az autós ECON, NORMAL, és SPORT közül választhat; a hajtás azonnal, de észrevehetetlen finomsággal vált át maximális hatékonyságra vagy élénk gyorsulásra.
Ezáltal kedve szerint, illetve a forgalomnak megfelelően optimalizálhatja járművének működését az autóvezető. ECON módban 17 százalékot elérő mértékben nő a gyakorlatilag kihasználható hatótáv a NORMAL módhoz képest, illetve 25-tel, ha a SPORT móddal hasonlítjuk össze. Sport módban jelentősen javul a gyorsulás, összehasonlítható egy kétliteres benzines autóéval. Emellett a Fit EV tartalmaz több interaktív oktatórendszert, amelyek segítik az autóst a lehető leghosszabb hatótáv elérésében. Külön kijelző figyelmeztet, mikor ajánlatos az akku kímélése érdekében kikapcsolni a légkondicionálót és egyéb nagyobb fogyasztókat.
Szintén a villanyautózás kitanulását segíti a Fit EV standard kapcsolati rendszere, amely okostelefonról vagy számítógépről, illetve a Honda exkluzív interaktív távvezérlőjéről működik, amennyiben éppen nem lennénk a jármű közelében. A zsebben jól elférő kis készülék internet vagy mobiltelefon-térerő nélkül is kapcsolatot tart az autóval, messziről is kiolvashatjuk az akkumulátor töltöttségi állapotát, beindíthatjuk a töltést, vagy bekapcsolhatjuk a klímát, miközben a konnektornál áll a kocsi. Ezáltal elindulás után könnyebb lesz az akku feladata. A mobiltelefonos és internetes alkalmazás figyelmeztet, hogy mikor lehet kedvező áramtarifával tölteni, megmutatja, hol vannak nyilvános töltőállomások, és 24 órás segélyszolgálatot tesz hozzáférhetővé. A Fit EV tartalmazza a standard Honda Satellite Linked Navigation System™ (műhold-navigációs) rendszert, amely feltűnteti a nyilvános töltőket is.
A Fit EV egyszerűen és könnyen tölthető. 120 voltos konnektorról 12 óránál kevesebb időt vesz igénybe a folyamat, 240 voltról hat óra sem kell. Az Fit EV Concept mellett áll a Honda töltőállomása.
A Los Angeles Auto Show alkalmával kiállított Fit EV Concept exkluzív mélykék-gyöngyház (Deep Clear Blue Pearl) fényezést és egyedi, ötküllős alumínium-felniket kapott, kék betéttel. Lámpái fénydiódásak, hűtőmaszkja krómozott. Üléseit szürke bio-szövet borítja.
A Fit EV concept mellett egy prototípus töltőállomást is bemutatott a Honda. A töltés érdekében, az autós először elhúzza kártyáját a leolvasó ablak előtt, majd rákapcsolja a kábelt az autóra. A szerkezet egyértelműen a jövőt idézi, amikor egyszerűen és ösztönösen használható töltőállomások állnak majd az ügyfelek rendelkezésére.
Lehullott a lepel a Honda konnektoros hibrid padlóvázáról is, amely a márka következő generációs, kétmotoros hajtásrendszerét tartalmazza. A közepes méretű kocsikhoz való rendszer a mindennapi autózás igényeihez alkalmazkodik: rövid, gyakori utakat kizárólag elektromos üzemmódban lehet megtenni, de szükség esetén lehetőség nyílik hosszabb utazásra is. A Honda kétmotoros rendszer három üzemmód – teljesen elektromos, benzines-elektromos és közvetlen benzinmotor-hajtás – között folytonosan váltogatva teszi maximálissá a hatékonyságot. Fékezéskor az energia visszanyerésével tölti az akkumulátort.
Teljesen elektromos módban a 6kWh kapacitású lítiumion-akku táplálja a 120 kW-os villanymotort. A hatótáv városi forgalomban kb. 16-24 km, a csúcssebesség 100 km/óra. Az akku teljes feltöltése 220 voltos konnektorról 1-1,5 óráig tart.
Benzin-elektromos hibrid-módban a takarékos, 2.0 literes, négyhengeres, Atkinson ciklusú i-VTEC® motor kap szerepet, folyamatosan változó áttételű erőátvitellel (Electric Continuously Variable Transmission – E-CVT). Az akkut fedélzeti generátor tölti. Gyors utazáskor direkt hajtásra lehet kapcsolni, ilyenkor csak a benzinmotor forgatja az első kerekeket.
Az amerikai Honda idén indít egy fejlett technikai demonstrációs programot, hogy valós körülmények között próbálhassa ki új járműveit, vizsgálja a vevők szokásait és elégedettségét, megtervezhesse a nyilvános töltőhálózatot, és fenntarthatósági kezdeményezésekkel állhasson elő. Partnere lesz a Stanford Egyetem, Torrance városa (Kalifornia) és a Google.
A Honda FCX Clarity tüzelőanyagcellás autóval együtt a Fit EV és a jövőbeli konnektoros hibrid részei a vállalat átfogó emisszió-csökkentő stratégiájának. A Honda egyedülálló a tekintetben, hogy nemcsak környezetkímélő termékeket kínál, hanem megújuló energiaforrásokat is ezekhez. Jelenleg vékonyfóliás napaelemeket gyárt és árusít Japánban, és nemrég fejezett be egy installációt a németországi Honda Akadémia részére.
A Honda innovatív módon, fenntarthatóan termel és oszt el energiát, például napelemmel állít elő vízből hidrogént. Lakások fűtésére és áramellátására, illetve villanyautók feltöltésére házi energiagazdálkodási rendszert fejlesztett ki, amely földgázból állít elő egyetlen folyamatban hőt és áramot a helyszínen (micro-cogeneration technology), illetve napelemeket alkalmaz. A Honda Electric Mobility Network villanyautókkal, megújuló energiával és energiagazdálkodással szolgálja az egyént és a társadalmat.
A Fit EV és a konnektoros hibridautó forgalmazása 2012-ben indul az Egyesült Államokban és Japánban, felsorakozva a Honda egyéb környezetkímélő járművei, például a tüzelőanyagcellás FCX Clarity, a sűrített földgázzal működő Civic GX (csak USA) és a négy benzines hibrid: a Civic Hybrid (csak USA és Japán) a CR-Z sporthibrid , az Insight hibrid és a Jazz Hybrid (csak Japán és Európa) mellett.
*Az EPA LA4 tesztelési módszer az Egyesült Államok kormányának standard vizsgálati eljárása villanyautók részére. A legtöbb autógyártó ezt használja összehasonlítási célokra. Az új európai menetciklussal nem vethető össze.