TOKIÓ, Japán, 2011. november 8. – A Honda Motor Co., Ltd. ma bemutatta a vadonatúj ASIMO humanoid robotot, amelyben a világ első önálló, viselkedést szabályozó technológiája működik. E technológia révén ASIMO még önállóbban képes működni, külső operátor irányítása nélkül is. Jelentősen fejlettebb intelligenciájának és fizikai képességeinek köszönhetően ASIMO jobban alkalmazkodik a különféle helyzetekhez, így a robot újabb lépéssel került közelebb ahhoz, hogy a gyakorlatban is használhatóvá váljon közösségi vagy irodai terekben, ahol sok ember mozog.
A vállalat megalapításának kezdete óta a Honda folyamatosan keresi az új kihívásokat, hogy olyan új termékeket és fejlett technológiákat alkothasson, amelyek az emberek segítségére lehetnek. A robotikai kutatások területén hatalmas eredménynek számít, hogy a Honda kifejlesztette az ASIMO nevű humanoid robotot, valóra váltva ezzel azt az álmot, miszerint a robot legyen hasznára az embereknek, s varázsolja gazdagabbá mindennapjaikat.
A Honda új gyűjtőnevet alkotott: a Honda Robotics képviseli mindazt a robottechnológiát és alkalmazást, amit a vállalat a humanoid robotok terén végzett kutatásai és fejlesztései során megalkotott. Miközben tovább folytatja a humanoid robotok fejlesztését, a Honda arra összpontosít, hogy a lehető legrövidebb időn belül alkalmassá tegye a robottechnológiát a sorozatgyártásra, a gyakorlatban is használható termékeket alkotva.
A Honda Robotics ezen alapelvét szem előtt tartva a Honda egy feladatmegoldó robotkar kísérleti modelljét is bemutatta. E robotkart a mérnökök az ASIMO fejlesztése során alkalmazott, az összetett mozgást és a testtartást vezérlő technológiák felhasználásával építették meg. A robotkar különféle feladatokat képes távvezérléssel végrehajtani az emberek által nehezen megközelíthető helyeken.
A vadonatúj ASIMO és a Honda Robotics logója |
A vadonatúj ASIMO „automata gépből” immár „önálló géppé” fejlődött, amely képes döntéseket hozni, felmérve környezetében az olyan tényezőket, mint például az emberek mozgása. A fejlesztési munka kezdetén a mérnökök három fontos területet határoztak meg, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a robot önálló gépként működhessen. Felmérték, milyen technológiák szükségesek e képességek kifejlesztéséhez. Íme:
1) Kiváló egyensúlyérzék, továbbá az a képesség, hogy a robot egy gyors kilépéssel meg tudja őrizni egyensúlyát.
2) A külső környezet érzékelésének képessége, ami lehetővé teszi a robot számára, hogy integrálja a különféle érzékelőkből érkező információkat (például az emberek mozgását maga körül), és felbecsülje a várható változásokat.
3) Az önálló magatartás képessége, melynek révén a robot a begyűjtött információk alapján önállóan, egy külső személy parancsa nélkül is képes eldönteni, hogyan viselkedjen az adott helyzetben.
E képességek révén a vadonatúj ASIMO újabb lépéssel került közelebb ahhoz, hogy hasznosan működhessen azokban a környezetekben, ahol emberek közt mozog.
A Honda olyan új rendszert dolgozott ki, ami alapvető technológiaként szolgál az intelligencia fejlesztéséhez. A rendszer integrálja a különböző érzékelőkből érkező, az emberi látásnak, hallásnak és tapintásnak megfelelő jeleket, így a robot fel tudja mérni a környezetében zajló folyamatokat, és ennek megfelelően viselkedik. E technológia révén ASIMO képes reagálni a körülötte lévő emberek mozgására és a környezetében történő eseményekre. Például abbahagyja, amit éppen csinál, és a másik fél szándékának megfelelően változtatja meg viselkedését. Ráadásul a kép- és hangérzékelők összehangolásának köszönhetően ASIMO több, egyszerre beszélő ember hangját is képes megkülönböztetni, ami még egy ember számára is nehéz feladat.
ASIMO immár arra is képes, hogy megbecsülje, milyen irányban sétál majd egy ember néhány másodpercen belül, és azonnal kitérjen, hogy elkerülje az ütközést, ha az illető útja arra vezet, ahol a robot éppen áll.
Fogadja a látogatót |
Felismeri három, egyszerre beszélő ember hangját |
Az erősebb lábak, valamint a nagyobb lábmozdulatok és az újonnan kifejlesztett vezérlő technológia – aminek segítségével ASIMO könnyedén változtathatja meg talajfogási pozícióját – révén ASIMO folyamatosan és szabadon képes sétálni, futni, hátrafelé futni, egy és két lábbal ugrani. A robot tehát gyorsan, fürgén mozdul, így sokkal rugalmasabban tud alkalmazkodni környezetének változásaihoz. Például egyenetlen útfelületen is úgy sétálhat, hogy testtartása stabil marad.
Séta egyenetlen útfelületen |
Szökdécselés egy lábbal előre |
A Honda rendkívül jól használható, több ujjú kart fejlesztett ki, amelynek tenyerében és minden ujjában érintés- és erőérzékelők találhatók, s amelynek minden ujja külön vezérelhető. A vizuális és tapintási érzékelésen alapuló tárgyfelismerő technológiával kombinált, több ujjú kar révén a vadonatúj ASIMO olyan, ügyességet kívánó feladatok elvégzésére is képes, mint például egy palack felemelése és kupakjának lecsavarása, vagy egy puha papírpohár felemelése és megtöltése – anélkül, hogy a folyadék túlcsordulna. Mindemellett ASIMO immár jelnyelven is képes kommunikálni, amihez az ujjak komplex mozgása szükséges.
Megfog egy vizes palackot, kinyitja a kupakját, s pohárba tölti a vizet |
A “család” jelét mutatja jelnyelven |
Magasság | 130 cm |
Tömeg | 48 kg (6 kg-mal könnyebb az előző modellnél) |
Működési szögtartomány | Összesen: 57 fok (23 fokos növekedés az előző modellhez képest) |
Futás sebessége | 9 km/óra (előző modell: 6 km/óra) |
Tanulmányozni az embereket, hogy megértsük őket és többet tudjunk róluk – e gondolatból ered a Honda gyártási filozófiája. A vállalat az emberi lét tanulmányozásának egyik fontos pilléreként tekint a humanoid robotok kutatására, és azon fáradozik, hogy azonosítsa az ember működésének különféle funkcióit, hiszen ez testesíti meg az intelligens mobilitás képességét.
A Honda újonnan bejegyzett gyűjtőfogalma, a Honda Robotics – és annak logója – képviseli a vállalat robottechnológiáját és az ASIMO által megtestesített humanoid robotkutatás révén megalkotott termékek alkalmazásait.
Ezekre az alkalmazásokra a ma bemutatott, vadonatúj ASIMO és a feladatmegoldó robotkar mellett jó példa a korábban már bemutatott lépéssegítő berendezés, ami megkönnyíti a járást a meggyengült lábizomzatú emberek számára; a testtömeg-alátámasztó rendszer, ami a súly egy részének alátámasztásával csökkenti a lábak terhelését; az U3-X kompakt egykerekű eszköz, ami bármilyen irányban képes mozogni. Ezek a berendezések az ASIMO kifejlesztése során alkalmazott, a két láb mozgását irányító és az egyensúly megtartását szolgáló technológiákon alapulnak.
A Honda arra törekszik, hogy új generációs termékei fokozzák a mozgás örömét, ezért tovább folytatja robotikai kutatásait, amelyek olyan eredményeket szültek, mint ASIMO, a járást segítő berendezések, az U3-X és más technológiák. A vállalat továbbra is mindent megtesz azért, hogy e termékek a lehető legrövidebb időn belül a gyakorlatban is alkalmazhatók legyenek.
Az ASIMO-hoz kifejlesztett technológiák egy feladatmegoldó robotkar kísérleti modelljében is működnek. Az önjáró alapra épített kar arra szolgál, hogy katasztrófa sújtotta területeken vagy egyéb olyan helyeken végezzen el feladatokat, amelyek túlságosan veszélyesek az emberek számára. Ennek érdekében úgy kellett megalkotni a robotkart, hogy távirányítással közelíthesse meg a helyszínt, és a nehezen hozzáférhető munkaterületeken is megbízhatóan végezhesse el feladatait.
Az ASIMO járásához és futásához kidolgozott stabilitásvezérlés segít abban, hogy a robotkar még ingatag felületeken is stabilan álljon, és kifejthesse a feladat elvégzéséhez szükséges erőt. ASIMO egyéb technológiái – például a szerkezeti kialakítás kompakt elrendezésének technikája, vagy a karokhoz és lábakhoz csatlakozó 57 szervomotor együttes vezérlésével elért összetett mozgásirányítás – segítségével a robotkar még egy bonyolultan kanyargó csővezetékben és más, hasonlóan szűk terekben is képes elkerülni az akadályokat.
A fejlesztési munka során a mérnökök úgy alakították ki a robotkart, hogy képes legyen a csővezetékek szelepeinek nyitására és zárására, emellett a kar végén található szerszámok cseréjével az eszköz még számos más feladat megoldására is alkalmas. A Honda tovább folytatja a robotkar fejlesztését, hogy az akár egy gyárban is praktikusan felhasználható legyen.
Hosszúság | 1583 mm (a kar hossza) |
Szélesség | 338 mm (alap) |
Mélység | 391 mm (alap) |
Tömeg | 23 kg |
Működési szögtartomány | 10 fok (a kar végén található szerszámrögzítő résszel együtt) |