A Honda CR-V 1995-ben mutatkozott be a Tokiói Motorshow-n, elsők között testesítve meg a modern, könnyű terepre szánt személyautó koncepcióját. Praktikus méretének és sokcélúságának köszönhetően a - gyorsan fejlődő - SUV szegmens egyik ikonjává nőtte ki magát, kiváló közúti használhatóságot és egyedülálló minőséget nyújtva a Honda vásárlóinak. A CR-V európai forgalmazása 1997-ben indult, méghozzá akkora sikerrel, hogy a Honda egy éven belül külön gyáregységet létesített az angliai Swindonban.
A második generáció 2001-ben lépett a nagyközönség elé, megörökölve az elődmodell legjobb tulajdonságait, kiegészítve azokat a Honda legújabb fejlesztéseivel. Ilyen például a Real Time Dual Pump 4WD fedőnevű négykerékhajtási rendszer, ami az útviszonyoknak megfelelően automatikusan változtatja a kerekekre jutó motorerőt, de említhetnénk a terepjárós stílusjegyekre épülő robusztus megjelenést is.
A modell sikereihez nagyban hozzájárult a 2005-ben bemutatott i-CTDi dízelmotor is, hiszen – a benzines erőforrások egyenértékű riválisaként – nagy teljesítményt és nyomatékot nyújtott rendkívül alacsony fogyasztás mellett.
A harmadik széria 2007-ben érkezett, ez volt az első CR-V, melynél a pótkerék lekerült a csomagtérajtóról, s felfelé nyílt a hátfal. Alacsonyabb, rövidebb és szélesebb karosszériájával ez a generáció még dinamikusabb aszfaltos tulajdonságokra lehetett büszke, mint a korábbi modell, és kényelemben is felülmúlta elődjét. Népszerűségét tovább fokozta a 2010-es modellfrissítés, illetve az új i-DTEC dízelmotor és a hozzá kapcsolódó automatikus váltó érkezése.
Több mint ötmilliós eladott darabszámával a CR-V világszerte bestseller, népszerűsége 1995 óta töretlen. A most debütáló negyedik generáció az elődmodellek sikertörténetét hivatott tovább írni, abban a szellemiségben, ami egykoron segített meghatározni az SUV szegmens legfontosabb vonásait. Minőség, praktikum és kifinomultság – ezek a CR-V főbb jellemzői.
Most először a CR-V elérhető lesz két- és négykerékhajtású változatban is, ugyanakkor a motorpaletta fejlesztésével minden eddiginél alacsonyabb a típus széndioxid-kibocsátása. Az új modell értékesítése Európában indul 2012 novemberében, gyártását – a hagyományoknak megfelelően – a swindoni üzemegység végzi.
Ryouji Nakagawa úr, a CR-V-projekt vezetője elmondta: „Az volt a célunk, hogy ötvözzük a személyautók és a szabadidő-autók erényeit, és kijelenthetem, hogy ez maradéktalanul sikerült. Az új CR-V a klasszikus autók funkcionalitását és az SUV-k biztonságát vegyíti, hatékony, sokcélú, valamint megbízható konstrukciót kínálva a vásárlóknak.”
A személyautók és a szabadidő-autók közötti tökéletes egyensúly – ez a vezérelv érvényesült a fejlesztési folyamat minden egyes mozzanatánál, beleértve a formatervezést is. A külső dizájn felelőse, Manabu Konaka elmondta: „Visszafogott, megbízhatóságot sugárzó megjelenésével a CR-V minden környezetben elegáns partner, családi programokhoz éppúgy megfelel, mint reprezentatív találkozókhoz.” A generációváltás hozadékaként az autó hossza 5, magassága 30 milliméterrel csökkent, az utastér helykínálata viszont nem csorbult. - Ez csak egy példa, hogy miként tettük még hatékonyabbá a modellt – tette hozzá Konaka. – A CR-V egy funkcionális, hatékony és határozott autó, s ez a formavilágán is visszaköszön.
Egyedi, karakteres megjelenése ellenére a negyedik generáción is egyértelműen látszik, hogy a CR-V család tagja. A korábbi szériához viszonyítva az új verzió még agresszívebbnek tűnik, áramvonalas mivoltát a mélyre húzott övvonal és első lökhárító is hangsúlyozza. Utóbbi finom, lágy vonalakkal öleli körbe a hármas osztású, vízszintesen bordázott hűtőrácsot és a mélyre ágyazott fényszórókat. Az alacsony első lökhárító tervezésekor természetesen az SUV-kal szemben támasztott követelmények is érvényesültek, így a CR-V tekintélyes terepszöggel indulhat neki a bukkanóknak, járdaszegélyeknek. Karakteres megjelenésében komoly szerepet játszanak az ősmodellt idéző függőleges hátsó lámpák, melyek afféle „térbeli megjelenést” kaptak a negyedik generációnál. Az I-re a nagy kerekek és széles kerékjárati ívek teszik fel a pontot, egyrészt hozzájárulnak a lendületes dizájnhoz, másrészt sokrétű felhasználást tesznek lehetővé.
A CR-V alapvetően világautónak készült, de az európai változatnak számos olyan tulajdonsága van, amit a helybeli elvárásoknak megfelelően fejlesztettek a mérnökök. Ilyen például az átrajzolt első lökhárító és a LED-es nappali világítás, illetve hátsó lámpatest.
Hála a kompakt hajtóműveknek, kisebb motortér is elegendő, ezt figyelembe véve a mérnökök 60 milliméterrel közelebb hozták az első szélvédőt az autó orrához (a szélvédő aljától mérve). – A Honda projektvezetői az emberközpontú filozófia mentén irányítják a fejlesztési folyamatokat – mondta el Nakagawa úr. – Mindig az volt a célunk, hogy a technikát minimalizáljuk, az utasok helyét pedig maximalizáljuk. Ez nagy kihívást jelent, de precíz, innovatív tervezéssel megvalósítható.
A szélvédő áthelyezésének és az új motorháztetőnek van egy másik előnye is, nevezetesen, hogy a láthatóbbá teszi a kocsi határait, egyúttal könnyebbé a manőverezést. Ezt szolgálja a 10 mm-rel magasabbra szerelt kormánykerék és ülés, segítségükkel az átlagostól eltérő testalkatúak is felvehetik az ideális, komfortos vezetői pozíciót.
A forma és funkció közötti tökéletes harmónia az egyik legfontosabb szempont volt a CR-V generációk tervezésekor, s nincs ez másként most sem. A hatalmas üvegfelületek betekintést engednek a szép és tágas utastérbe.
Különösen ügyeltünk, hogy a modell megőrizze elegáns arányait, egyszersmind a lehető legnagyobb csomagteret nyújtsa. Törekvéseink eredményeként a CR-V - lehajtott hátsó üléstámlákkal - 1648 liternyi poggyászt képes magába fogadni, 148-cal többet. Ha a kis helyigényű pótkereket választjuk, ez az érték 1669 litere nő, alapállapotban pedig 589 literes kapacitással számolhatunk. Ezzel együtt a csomagtér mélysége 140 mm-ről 1570 mm-re növekedett, a rakodóperem pedig 25 mm-rel lejjebb vándorolt, megkönnyítve a nehéz, illetve nagyméretű tárgyak bepakolását. Két hegyikerékpár vagy négy golfzsák például gond nélkül befér az új modellbe.
A kulcsnélküli ajtónyitás, valamint az elektromos mozgatású csomagtérajtó még kényelmesebbé és praktikusabbá teszi a modellt, utóbbi egyedülálló az európai piacon, s csak bizonyos felszereltségű modellek esetében elérhető.
A CR-V utasterének koncepciójánál az emberközpontú filozófia érvényesült. – Elsősorban azt szerettük volna elérni, hogy a belsőtér a nyitottság érzetét keltse – mondja az utastér fejlesztéséért felelős részleg vezetője, Takehiro Ishibashi úr. - Mintha csak egy hegy tetején állnánk, s onnan néznénk le a panorámára. A szabadág, a tér és az időtlenség semmihez nem hasonlítható érzése…
Ez a gondolatmenet irányította a tervezők kezét a műszerfal megrajzolásakor is. – A vízszintes rétegek révén még tágasabbnak tűnik az utastér – osztja meg Nakagawa úr, - mi ezt ún. alkalmazkodó dizájnnak hívjuk. A főbb funkciók rétegekre bontásával ergonómiailag hatékony, intuitívan kezelhető környezetet alakítottunk ki. A gombokat és kapcsolókat – feladatuknak megfelelően - csoportokba vontuk össze, melyekből két zónát hoztunk létre. Az egyik a kormány mögött elhelyezett „vezetői interfész”, a másik pedig a középkonzolon található „információs interfész”.
Az anyagok kiválasztásánál az európai ízlésvilág dominált. – Persze azért japán vonatkozású elemek is megjelennek az autóban, ilyen például a kiváló minőségű műszerfal, melynek készítőit a japán Kobe-marha márványszerű mintázata ihlette – árulta el Ishibashi úr, - a dekoratív csíkok végigfutnak a műszerfalon, ez adja a háromdimenziós effektet. Az autó minden egyes porcikájára büszkék vagyunk.
Az utasteret nagy gondossággal szigetelték, a motor- és a környezeti zaj szinte egyáltalán nem jut be a kabinba. Ez többek között a padlólemezre, a hátsó ajtókra, a hátsó kerékjárati ívekre, az ajtókeretekre, a tűzfalra és a motorháztetőre helyezett hangelnyelő anyagoknak köszönhető, valamint az ajtók szélein futó dupla kéderguminak. Az új modell utastere 2 decibellel csendesebb, mint a harmadik szériáé.
A kellemes közeget a különféle fejlett kiegészítők varázsolják még kényelmesebbé. Középpontban az ötcolos intelligens multiinformációs kijelző, más néven az i-MID áll, innen vezérelhető az audio- és a feláras navigációs rendszer, illetve a telefon. Hogy a helykínálat még bőségesebbnek hasson, az ajtókárpitok konkáv formát öltöttek, lehetővé téve, hogy az utasok még közelebb húzódhassanak az autó széleihez be- és kiszállásnál. Ennek folyományaként jelentős tér szabadult fel az ülések között, ahol tárolórekesz, könyöktámasz és dupla pohártartó kapott helyet, valamint a hátsó ülések ventillátorai is ide kerültek.
A - Fejlett Kompatibilitású Karosszériaszerkezet (Advanced Compatibility Engineering – ACE™) részeként alkalmazott – speciális első üléseket úgy formázták, hogy megvédjék az utasokat az ostorcsapás-sérülésektől. A rugókkal kiegészített párnázás és a forgómechanika az ütközések során elnyeli az utas mozgási energiáját, megóvva a nyakat, illetve a gerincet a csigolyatöréstől.
A hátsó sor ülőlapja 38 milliméterrel alacsonyabbra került a korábbi modellhez viszonyítva, még kényelmesebb testtartást és tágasabb fejteret garantálva az utasoknak. Ezen túlmenően az ülésmozgató mechanikát is átdolgozták a Honda mérnökeit, így született meg az Easy Fold Down fantázianevű 60/40 arányban osztható hátsó üléssor, ami egy mozdulattal a padlószintre süllyeszthető. Elég csak meghúzni egy kart, és az ötüléses személyautó máris hatalmas áruszállítóvá változik, ami ezernyi célra használható. – Ez a képesség nagyban megkönnyíti majd a CR-V használatát – összegezte az újdonság lényegét – Ishibashi úr.
A légellenállás egy másik kulcsfontosságú tényező, ami szorosan összefügg a formával és a funkcióval. A sima padlólemez és az átszabott kerékjárati ívek révén a levegő szinte akadálytalanul áramolhat a jármű alatt, míg a hosszabb tető, az áramvonalasabbá tett első lökhárító, a jól formázott tükrök és a hátsó szpoiler a karosszéria feletti légáramlást segíti elő. Az átalakítások eredményeként a légellenállási együttható 6,5 százalékkal csökkent, jelentősen csökkentve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
A CR-V motorházteteje alatt a forgalmazás kezdetén kétféle motor duruzsolhat, az egyik a kétliteres, benzinhajtású i-VTEC, a másik pedig 2,2-es i-DTEC dízel. Ezek a hajtóművek dolgoztak a CR-V harmadik szériájában is, mielőtt azonban átkerültek volna az új modellbe, alapos frissítésen estek át a CO2 kibocsátás csökkentésének érdekében. – A fejlesztési folyamat során például a motor belső súrlódásait igyekeztünk minimalizálni, egyúttal még hatékonyabbá tenni a működést – magyarázza Nakagawa úr. Az alapjárati stop funkció szériafelszereltségként jár minden hatfokozatú manuális váltóval felszerelt modellhez.
Bár a CR-V fogyasztása és károsanyag-kibocsátása jelentősen csökkent, a vezetési élmény a legkevésbé sem csorbult. Az i-DTEC motor teljesítménye és forgatónyomatéka 150 lóerő, illetve 350 Nm maradt, holott a CO2 emisszió a manuális váltóval felszerelt változatoknál 171 g/km-ről 153 g/km-re* esett (10 százalékos csökkenés), az ötfokozatú automatikus erőátvitellel kínált modelleknél pedig 195 g/km-ről 175 g/km-re* javult az érték.
A kétliteres i-VTEC erőforrás 150 lóerő helyett immáron 155 lóerőt teljesít, forgatónyomatéka pedig 2 Nm-rel 192 Nm-re nőtt. Az erősödés dacára a széndioxid-kibocsátás 192 g/km-ről 174 g/km-re esett vissza a manuális váltóval gyártott CR-V-nél, és 195 g/km-ről 176 g/km-re az automatikus erőátviteli egységeknél.
Azok a vásárlók, akik a kétkerékhajtású modellváltozat mellett döntenek, még alacsonyabb emisszióval róhatják az utakat, hiszen a CR-V 2WD mindössze 170 gramm széndioxidot bocsát ki kilométerenként. A fronthajtású CR-V-t a változó piaci igények hívták életre, lévén, hogy az Európában értékesített benzines szabadidő-autók 51 százaléka kétkerékhajtású volt egy 2011-es felmérés szerint.
Az új CR-V-hez szériafelszereltségként jár az ECON üzemmód-kapcsoló és az Eco Assist rendszer. Amennyiben a vezető benyomja az ECON gombot, a motor és a légkondicionáló vezérlése takarékos üzemmódra vált, a lehető legalacsonyabbra csökkentve a fogyasztást. Az Eco Assist a műszerfal révén segít a vezetőnek a spórolásban. A háttérvilágítás színe fehér és zöld között változik attól függően, hogy milyen hatékonyan, illetve takarékosan vezet a pilóta.
Az új ötajtós Civic-ben bemutatkozó 1,6 literes i-DTEC dízelmotort 2013 második félévétől a CR-V vásárlók is megrendelhetik. Ez a Honda Earth Dreams Technology névre keresztelt motorcsaládjának első tagja, ami elérhető lesz az európai piacon, gyártása az angliai Swindonban zajlik majd. A nagy teherbírású hengerfej alkalmazásával sikerült megalkotni a világ legkönnyebb nyitott vízterű 1,6 literes alumínium blokkját. Az alacsony súly és a kompakt, nagy hatékonyságú turbófeltöltő rendkívül gyors gázreakciót tesz lehetővé, amellett, hogy a teljesítményre és a fogyasztásra is kedvező hatással van.
A negyedik generáció nem csak a kétkerékhajtású változat bemutatkozása okán számít mérföldkőnek a CR-V történetében, hanem mert a futóművet, a kormányzást és az összkerekes erőátvitelt is átdolgozták a Honda szakemberei. Munkájuk során főként az európai úthálózaton tesztelték a modellt, klasszisokkal kezelhetőbb és stabilabb járművet alkotva a vásárlók számára. A MacPherson rendszerű első és a multi-link hátsó felfüggesztés 10 százalékkal hatékonyabban csillapítja az úthibákat, és az úttartás is javult, a karosszéria hajlási merevségét ugyanis 7, a csavarodásit 9 százalékkal növelték.
Módosítottak az elektromos kormányszervón (Motion Adaptive Electric Power Steering System - MA-EPS) is, így nagy sebességnél még könnyebb irányítani az autót, több visszajelzést ad a futómű és a kormányzás is közvetlenebb. Ez az új, kifinomult rendszer a Honda fejlett menetstabilizálójával (Advanced Vehicle Stability Assist - VSA) dolgozik karöltve, ami azonnal érzékeli a nedves útviszonyokat, és ha szükséges, „besegít” a kormányzásba, hogy a pilóta helyes irányba tekerje a volánt.
A MA-EPS rendszer további előnye, hogy - a hagyományos hidraulikus kormányszervóval szemben - egyszerű és kompakt, s – a fogyasztást jelentősen csökkentve - csak akkor vesz el a motor teljesítményéből, ha valóban szükséges.
A szalonokba kerülő CR-V-k többségét négykerékhajtással kínálja a Honda, méghozzá a legújabb Real Time AWD rendszerrel felszerelve. A CR-V harmadik generációjánál alkalmazott, hidraulikusan kapcsolódó „kettős-szivattyús” rendszer helyett az új modellben elektronikusan vezérelt négykerékhajtás felel a biztos úttartásért. Ez a rendszer sokkal gyorsabban reagál, ha tapadásvesztést érzékel, ugyanakkor 17 százalékkal könnyebb elődjénél, és 59 százalékkal kisebb a belső súrlódása. Alkalmazásával elkerülhető a négykerékhajtású járművekre jellemző magas üzemanyag-fogyasztás.
A CR-V vezetőjét elektronikus segédberendezések teljes garmadája segíti, hogy könnyebben és biztonságosabban közlekedhessen. A hegymenetasszisztens (Hill Start Assist - HSA) megakadályozza, hogy az autó visszaguruljon, miközben indulásnál átlépünk a fékről a gázra, az – új CR-V-ben debütáló - lejtmenet-szabályozó Hill Descent Control (HDC) pedig garantálja, hogy a meredek, csúszós lejtőkön is biztonságosan ereszkedhessünk le. Utóbbi az automatikus váltóval felszerelt modelleknél érhető el, s a VSA-val, illetve a MA-EPS-szel összedolgozva végzi feladatát 8 km/órás sebességig.
Az új CR-V-ben a Honda fejlett vezetést segítő rendszerét (Advanced Driver Assist Systems - ADAS) is megtaláljuk, méghozzá sávtartó automatikával (Lane Keeping Assist System -LKAS), adaptív sebességszabályozóval (Adaptive Cruise Control - ACC) és ütközésmérsékelő fékrendszerrel (Collision Mitigation Braking System - CMBS) kiegészítve. A CMBS felismeri, ha a jármű túl gyorsan közeledik egy tárgyhoz, ilyenkor különböző módokon figyelmezteti a pilótát, és automatikusan fékez.
A kormányon elhelyezett gombokkal rendkívül egyszerűen vezérelhető az adaptív sebességszabályozó (ACC), a pilóta a sebességet és a követési távolságot is könnyedén meghatározhatja. A hűtőrácsba épített radar révén az ACC folyamatosan figyeli az elöl haladó jármű távolságát, s ha kell, akár a fékerő 25 százalékát is „beveti”, hogy fenntartsa a megadott sebességet és követési távolságot. Ha nagyobb fékerőre volna szükség, a rendszer vizuális és audiojelekkel figyelmezteti a sofőrt. Az ACC 30 km/órától 180 km/óráig használható.
Elsősorban az autóutakon és az autópályákon van nagy jelentősége az ún. sávtartó automatikának (Lane Keeping Assist System -LKAS), ami most először rendelhető a CR-V-hez. A rendszer kamerái folyamatosan figyelik a sávelválasztó vonalakat, és ha azt érzékelik, hogy az jármű nincs a sáv közepén, az elektronika automatikusan korrigálja a kormányzást, miközben vizuális és audiojelekkel figyelmezteti a sofőrt. A rendszer a kormányerő 80 százalékát képes mozgósítani, a fennmaradó 20 százalékot a vezetőnek kell „hozzátennie”.
A CMBS (Collision Mitigation Braking System) betűszó a Honda önállóan működő radaralapú vészfékrendszerét jelöli. Amennyiben a jármű 15 km/óránál gyorsabban halad, a CMBS folyamatosan figyeli a jármű előtti 100 méteres szakaszt, illetve az ebben a zónában álló, valamint mozgó járműveket, tárgyakat. Ha a vezérlés azt érzékeli, hogy valami vészes közelségbe került, három fázisban lép közbe. Elsőként, nagyjából 3 másodperccel az esetleges ütközés előtt, figyelmeztetés jelenik meg a műszerfalon, és csipogó hang szólal meg, riasztva ezzel a pilótát. Ha a vezető nem cselekszik, második lépésként, körülbelül két másodperccel az esetleges ütközés előtt a rendszer háromszor erősen megrántja a biztonsági övet (hátha elaludt a sofőr), és automatikusan elkezd lassítani. Amennyiben az ütközés elkerülhetetlen, végső mozzanatként a CMBS előfeszíti a biztonsági öveket, a fékrendszer pedig még nagyobb fékerőt mozgósít. Az előfeszítést nem az ütközésnél közbelépő pirotechnikai övfeszítő végzi, hanem egy különálló, másodlagos övfeszítő, ami az ütközés elkerülése esetén képes alaphelyzetbe visszaállni, a teljes fékerő pedig csak akkor érhető el, ha a vezető is beavatkozik, és maximális erőt fejt ki a pedálra. A Honda becslései szerint, ha minden autóban lenne CMBS, évente 200-250 ezer balesetet lehetne elkerülni vagy enyhíteni.
Miként neve is mutatja, a fejlett vezetést segítő rendszer (Advanced Driver Assist Systems - ADAS) feladata, hogy segítse a vezetőt, nem pedig az, hogy teljesen kiváltsa.
Vészfékezés esetén a vészfékasszisztens (Emergency Stop System - ESS) automatikusan felkapcsolja a féklámpát és az vészvillogót. A fények ilyenkor folyamatosan villognak, figyelmeztetve a jármű mögött haladókat, hogy az autó erőteljesen fékez. Ez jelentősen csökkenti a ráfutásos balesetek kockázatát.
Határozott, hatékony és funkcionális – a negyedik generációs CR-V az elődmodellek sikertörténetét írja tovább. - A CR-V a Honda globális értékesítésének egyik alappillére – mondja Nakagawa úr. - Egy ötmilliós példányszámban eladott járművön óriási felelősség változtatni, de élveztük a kihívást, és úgy gondolom, sikerrel megfeleltünk. Ha egy olyan autót kell tovább finomítani, ami eleve kiegyensúlyozott, és tisztelik a vásárlók, az egyetlen lehetőség, hogy minden olyan területen változtatunk, ami még kisebbé, könnyebbé és hatékonyabbá varázsolható. Ezt tettük a CR-V-vel is. – zárja gondolatait.
*A Honda mérésein alapuló adatok, a változás joga fenntartva.