A Japánt sújtó földrengéssorozat, valamint az árhullámok következtében kialakult katasztrófahelyzet a Honda kollégáit, létesítményeit és beszállítóit is számos vonatkozásban érintette. Ezúton szeretnénk megosztani Önökkel a vállalatunkhoz kapcsolódó legfontosabb információkat.
A kezdeti, legnagyobb erősségű földrengést követően a Honda Motor elnöke, Takanobu Ito sajtóközleményben fejezte ki az egész vállalat együttérzését, valamint tájékoztatást adott az első károkról: „A Honda mély fájdalommal emlékezik a Japán észak-keleti partvidékét, a Tohoku régiót sújtó földrengés áldozataira, és őszinte együttérzését szeretné kifejezni a hozzátartozók felé. Ezen túlmenően pedig reméli, és segíti az érintett területek és létesítmények minél gyorsabb rekonstrukcióját.”
Az első beszámolók közölték a szomorú hírt, hogy egy munkatárs meghalt a Tochigi gyáregységben és összesen 17 Honda munkatárs megsérült a földrengés következtében.
Arra törekedve, hogy a lehető leghamarabb hozzájárulhasson az érintett területek kárelhárításához és helyreállításához, a Honda 300 millió yent (2,5 millió €), ezer darab generátort és az ezekhez szükséges gázpalackból ötezer darabot ajánlott fel, ezenkívül munkatársakat biztosít, akik megtanítják a használóknak a generátorok működtetését.
A Honda InterNavi rendszerével azonosítják be a még használható, illetve nem használható utakat a katasztrófa által érintett területen.
Az online jelentést az alábbi címen követhetik nyomon az érintettek:
http://www.google.co.jp/intl/ja/crisisresponse/japanquake2011_traffic.html
Kék szín jelöli azokat az utakat, ahol az előző napon volt forgalom. Szürke jelöli azokat, ahol nem volt forgalom az előző napon.
A Honda InterNavi rendszere Japánban egy kölcsönös kommunikációs csatorna, amelyen a Honda szervere és az ügyfelek autói cserélnek információkat.
Az ügyfelek autóinak helyzetét és sebességét tárolja, és a közlekedési adatok pontosítására használja a rendszer.
A termelés felfüggesztését Japán országos helyreállítási erőfeszítése, az áramellátás akadozása és a várható alkatrész-beszállítási nehézségek indokolták. A termelés megfelelően hosszú szüneteltetésének bejelentésével érzésünk szerint enyhíthetjük a beszállítóinkra nehezedő terhet, akik így a helyreállításra összpontosíthatnak.
Március 14-én a Honda Motor bejelentette, hogy március 20-ig felfüggeszti a termelést az öt fő japán gyártóüzemében.
Március 18-án a Honda Motor megerősítette, hogy a termelés március 27-ig felfüggesztve marad a következő gyárakban: Sayama üzem, Suzuka üzem és Kumamoto motorkerékpár-üzem. Hamamatsu és Ogawa motorgyára március 23. előtt megkezdheti a működést.
Jelenleg arra összpontosítunk, hogy megtudjuk beszállítóinktól, mikor indulhatnak újra. Saját gyártási folyamataink normalizálása érdekében, most arra készülünk, hogy eddigi beszállítóink egyéb telephelyeiről biztosítsuk a szükséges termékeket, illetve más beszállítókkal is tárgyalunk.
Noha gyorsan változik a helyzet, annak nem várható azonnali hatása az európai szállításokra. Erős európai gyártóbázisunk van, az Európában értékesített autók 70 százaléka itt is készül. Ezen túlmenően készleteink is megfelelő tartalékot jelenthetnek.
A HUM (Honda United Kingdom Manufacturing) folyamatosan vizsgálja az érintett alkatrészek elérhetőségét, és kijelenthető a történteknek jelen pillanatban nincs hatása a gyártásra.
Néhány európai és hazai médium reakciója meglepő volt. Az olyan kifejezések, mint "pánik", "nukleáris katasztrófa", "kivándorlás", illetve hogy egész Japán szennyezett, nem tükrözi a japán élet valóságát.
Fukushima erőműveinél kritikus a helyzet, de az emberek élik mindennapi életüket, és dolgoznak.
Tokióban és a környező területen napi 2-3 órás áramkimaradások vannak, és ritkábban járnak a vonatok... (de még mindig sűrűbben, mint Európában!) Március 25-én meccset rendeznek a profi baseball ligában, ami Japán legnagyobb sportága.
Kérdésként merülhet fel, hol vannak a Honda gyártóüzemei a Fukushima atomerőműhöz képest. A mellékelt térképen látható, hogy a sérült atomerőműhöz legközelebbi Honda telephely körülbelül 130 kilométernyire található.
A Japán kormány, csakúgy mint a helyi hatóságok teljes nyilvánosság mellett végeznek méréseket és adnak tájékoztatást az esetleges radioaktív sugárzásról a közvetlen környéken és a távolabbi régiókban is. Fontos megjegyezni, hogy jelenleg a Honda egyetlen gyáregységben sem mérhető olyan sugárzási szint, amely az emberi egészségre ártalmas lenne.
Az úgynevezett dózis ekvivalens, vagyis a sugárzás biológiai hatását kifejező, mennyiségi mérőszám minden vizsgált ponton jóval alacsonyabb, mint amivel a mindennapi életben az átlagember találkozhat (például erőművek környékén, orvosi vizsgálat alkalmával vagy egy hosszabb repülőúton).
Alapvető kötelességünk, hogy mind a japán, mind a tengerentúli vásárlóinkat teljes lelki nyugalommal biztosítsuk arról, a Japánban gyártott járművek tökéletesen biztonságosak és az egészségre ily módon ártalmatlanok. Ezért tesznek meg a japán autóipar képviselői minden szükséges lépést, hogy a közönségnek hitelesen bizonyítsák termékeik biztonságosságát.
A japáni termelés felfüggesztése és a beszállítóinknál történt károk érintik ugyan a tevékenységünket, de nem szabad elfelejteni, hogy a Honda globális gyártó.
2010-ben a Honda motorkerékpárok csupán 1.1 százaléka készült Japánban.
2010-ben a Honda személyautók mindössze 27.2 százaléka készült Japánban.