A Honda ma megkezdte az új generációs, napenergiával működő hidrogéntöltő állomás prototípusának üzemeltetését a Honda R&D Americas Los Angeles-i központjában. A kifejezetten otthoni használatra tervezett berendezés egyetlen éjszaka során képes feltölteni egy üzemanyagcellás, elektromos hajtású autó tankját.
Az autós garázsában felszerelhető, integrált egység új generációs változata kisebb lett, mégis képes a 8 órás éjszakai üzemidő alatt annyi hidrogén előállítására (0,5 kg), amennyi egy üzemanyagcellás autó napi használatához elegendő.
A korábbi, napenergiával működő hidrogéntöltő állomás-rendszerben az elektrolízist végző berendezés mellett külön kompresszorra volt szükség a nagy nyomású hidrogén előállításához. Ez a kompresszor – ami a rendszer legnagyobb méretű és legdrágább része volt – rontotta a berendezés hatékonyságát. Ám a nagy nyomáson működő elektrolizer megalkotásával a Honda mérnökei elérték, hogy a kompresszort teljesen kihagyhassák a rendszerből, ami eddig egyetlen, otthoni használatra tervezett berendezésnél sem sikerült. Ez az újítás több más, fontos részegység méretének csökkentését is lehetővé tette, így az új rendszer a világ jelenlegi legkisebb méretű ilyen berendezése, miközben hatásfoka 25 százalékkal javult (ezt az értéket szimuláció alapján becsültük meg) az általa leváltott, napenergiával működő hidrogénállomáshoz képest.
A Smart Grid energiahálózattal kompatibilis Honda, Napenergiával Működő Hidrogéntöltő Állomás révén a felhasználók az éjszaka során hidrogéntartály nélkül is feltölthetnék autójuk tankját hidrogénnel, ezért csökkenne a CO2 kibocsátás, illetve a rendszer olcsóbb éjszakai árammal is működhetne. A nappali csúcsfogyasztás időszakában a Napenergiával Működő Hidrogéntöltő Állomás megújuló forrásból származó áramot exportálhatna a rendszerbe, ami költséghatékony megoldás a felhasználónak, illetve fenntartja a rendszer energiasemlegességét.
A rendszer használata egyszerű és felhasználóbarát. Az intuitív egység révén a tulajdonos könnyen leemelheti, és az autóhoz húzhatja az üzemanyag-szállító csövet, s nincs szükség visszacsévélésre sem, amikor a csövet visszateszi az elosztóegységhez.
Egy üzemanyagcellás autó nyolcórás, lassú éjszakai feltöltésére tervezett otthoni, Napenergiával Működő Hidrogéntöltő Állomás elegendő mennyiségű hidrogént termelne a tipikus hétköznapi autózáshoz, így sok autós ingázásához teremthetné meg a hátteret. Az előző generációs rendszerhez hasonlóan az új egység által előállított hidrogén tisztasága megfelel a legmagasabb SAE (J2719) és ISO (14687) előírásoknak.
A Honda R&D Americas Los Angeles-i központjában felállított új, Napenergiával Működő Hidrogéntöltő Állomásban ugyanaz a 48 paneles, 6,0 kW-os napelem egység működik, mint az előző generációs berendezésben. A napelemek vékonyfilmes rendszerűek, amelyek rézből, indiumból, galliumból és szelénből (CIGS) készülnek. Gyártójuk a Honda Soltec Co., Inc., a Honda saját tulajdonban lévő leányvállalata, amelyet napelemek nagy tömegben való gyártására és értékesítésére alapítottak. A Honda különleges napelemei a hagyományos napelemekhez képest kevesebb CO2-t bocsátanak ki energiatermelés közben.
Amellett, hogy a jövő hidrogén üzemanyagcellás autósainak igényét hivatott kielégíteni, a Honda, Napenergiával Működő Hidrogéntöltő állomása kiegészíti a gyorstöltő hidrogénállomások hálózatát is. A Honda FCX Clarity elektromos, üzemanyagcellás autó alkalmas a gyorstöltésre, és az európai vezetési ciklus alapján hatótávolsága 460 km. A nyilvános töltőállomásokon elvégezhető, és hosszabb utakra alkalmas ötperces gyorstöltés mellett lehetőség lesz otthoni, éjszakai feltöltésre is a Smart Grid hálózatra kapcsolt otthoni töltőállomással, s így a Honda FCX Clarity a mindennapi ingázástól kezdve a hétvégi kirándulásokig sokféle autózási szokásnak megfelel majd.
A háztartásban használható napelemes hidrogéntöltő állomás megalkotásának legfontosabb motivációja egy olyan új, kényelmes és tiszta életstílus létrehozása volt, amely fenntartható, megoldást nyújt az utántöltő infrastruktúra igényeire, és segíti az üzemanyagcellás autók használatának elterjedését a felhasználók között.
Az üzemanyagcellás elektromos autó és a napelemes hidrogéntöltő állomás együttese segíthet megalapozni egy hidrogénalapú társadalom létrejöttét. Ennek alapja a megújuló energia lenne, s ezért jelentős mértékben csökkenne a CO2 emisszió, valamint nőne az energiaforrások fenntarthatósága. A Honda első Napelemes Hidrogéntöltő Állomása a Honda R&D Americas Los Angeles-i központjában kezdte meg működését 2001-ben:
2001 | A hidrogén tárolására is képes, három egységből álló rendszer megkezdi működését. |
2003 | Az új, két egységből álló rendszer eredeti Honda elektrolizerrel és a Honda által kifejlesztett CIGS napelemekkel hatékonyabb működést eredményezett. |
2008 | A napelemek sorozatban gyártott CIGS cellákból állnak, amit a Honda Soltec Co gyártott, így a napelemek mérete mintegy 20 százalékkal csökkent, illetve tovább javult az energiahatékonyság. |
2010 | Az új, egyelemes és a világon jelenleg a leghatékonyabb rendszer megkezdi működését. A hatékonyság több mint 25 százalékkal nő (a szimulációk utáni becslés szerint) az előző napelemes hidrogéntöltő állomáséhoz képest. |
A Honda R&D Americas, Inc. (HRA) feladata olyan modern technológiák és termékek létrehozása az Egyesült Államokban, amelyek új értéket nyújtanak a Honda és az Acura vásárlóinak. A HRA 1975-ben az Egyesült Államokban, Kaliforniában piackutatással kezdte meg kutató-fejlesztő tevékenységét, s az azóta eltelt 35 évben gyorsan növekedett. Jelenlegi munkája felöleli az autótervezés és fejlesztés valamennyi témakörét, illetve igyekszik vezető szerepet játszani a modern biztonsági és környezetvédelmi technológiák terén is.
Ma a Honda 15 fontos kutató-fejlesztő létesítményt üzemeltet az Egyesült Államokban, ahol több mint 1.300 formatervező, mérnök és kisegítő személyzet dolgozik a tengerentúli és a globális piacokra kerülő autókon, motorkerékpárokon és a kisgépeken.
A HRA legnagyobb központjai közé tartozik a Los Angeles-i (Torrance, CA) is, amelynek feladata a piackutatás, a koncepciók kifejlesztése és a formatervezés. Az ohiói központ (Raymond, OH) felel a teljes termékfejlesztésért, a tesztelésért, illetve az észak-amerikai beszállítói rendszer fejlesztéséért, valamint az Ohio-beli dinamikus tesztlétesítmény működtetéséért. Az Észak-Karolinai Központ (Swepsonville, NC) a kisgépekkel kapcsolatos kutató-fejlesztő munkát végzi.