A Honda megkapta az innovatív biztonsági fejlesztésekért járó Euro NCAP Advanced-díjat

Párizs, 2010. október 1. – A Honda ma bejelentette, hogy a Párizsi Autószalonon megkapta az Euro NCAP egyik első Advanced-díját. Az Euro NCAP a legjobb biztonsági fejlesztések között ismerte el a Honda CMBS technológiáját, amelynek kísérleti úton bizonyítható előnyei vannak.

Az Euro NCAP Advanced az Euro NCAP kezdeményezése – válaszul az olyan új biztonsági technológiák gyors kifejlesztésére, amelyek számára még nem létezik független értékelés. Az Euro NCAP Advanced-díjat bármelyik, bizonyítható biztonsági előnnyel rendelkező műszaki rendszer megkaphatja – legyen szó elsődleges, másodlagos vagy harmadlagos védelmi rendszerről –, amennyiben legalább az egyik, Euro NCAP által tesztelt modellben opcióként kapható és a jelenlegi csillagos értékelésben még nem szerepelt.

A Honda az „ütközés erejét mérséklő fékrendszerért” (CMBS) kapta meg az elismerést, amely egy radaralapú, önálló fékezésre képes technológia. A CMBS rendszer célja meggátolni az összeütközést az álló, vagy ugyanabba az irányba haladó járművekkel. A rendszer a városi közlekedés során tipikus kis sebesség és az autópályákon és országutakon tapasztalható nagyobb tempó mellett is figyelmezteti a vezetőt a potenciális ütközésre. A Honda elemezte a németországi baleseti statisztikákat, majd az adatokat kivetítette a szélesebb európai közösségre. Így megbecsülhető, hogy évente 200-250 ezer balesetet lehetne elkerülni vagy enyhíteni, ha minden autóban lenne CMBS rendszer.

Az Euro NCAP új értékelési módszere rávilágít a Honda elkötelezettségére a járművek általános biztonságának terén, s tökéletesen összecseng a Honda régóta alkalmazott belső biztonsági tesztjeivel, amelyek valós körülmények közt vizsgálják az autók biztonságát. A Honda Tochigiben működő törésteszt-létesítményében különböző méretű és tömegű járművek ütközéseit elemzik, és olyan megoldásokat dolgoznak ki, amelyek révén mindkét karambolozó autóban mérsékelhetők a keletkezett károk, illetve csökkenthetők az utasokra és a gyalogosokra leselkedő veszélyek. Az ütközéseket minden irányból szimulálni képes tochigi tesztközpont 2001-ben kezdte meg működését, a világ első ilyen jellegű, fedett létesítményeként.

A 2010-ben jutalmazott technológiákról, ezek biztonsági előnyeiről és azon autókról, amelyekben megtalálhatók e fejlesztések, már most részletes információ érhető el az Euro NCAP honlapján: www.euroncap.com.

A CMBS

Mi a CMBS?

A Honda „ütközés erejét mérséklő fékrendszere” (CMBS) egy radaralapú, önálló fékezésre képes biztonsági rendszer. 15 km/óránál nagyobb sebesség mellett a jármű útvonalában – mintegy 100 méteres távolságban – a rendszer érzékeli az álló, vagy az autóval egy irányban haladó járműveket. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy az autó valószínűleg összeütközik az akadályok egyikével, akkor beindul egy háromlépcsős folyamat. Az első fázisban – jellemzően 3 másodperccel az ütközés előtt – a vezetőt látható és hallható jelzés figyelmezteti. A második fázisban, amikor a rendszer még mindig azt érzékeli, hogy az ütközés veszélye fennáll – jellemzően két másodperccel az ütközés előtt –, a vezető három jól érezhető rántást tapasztal a biztonsági övén, az autó pedig automatikusan fékezni kezd. Végül pedig, amikor az ütközés már elkerülhetetlen, a CMBS megfeszíti az első utasok biztonsági övét (ehhez az ütközés során alkalmazott pirotechnikai övfeszítőktől eltérő, megfordítható övfeszítőket vesz igénybe), továbbá jelentős mértékben fékez. Ezt a fékezést a vezető egészen az autó maximális lassulásáig fokozhatja.

A CMBS által véghezvitt beavatkozások egytől egyig visszafordíthatók: amennyiben az ütközés elmarad (például ha a másik jármű az utolsó pillanatban kitér a kocsi elől), a biztonsági övek feszessége csökken, valamint abbamarad a hallható és látható figyelmeztető jelzés.

Mi a biztonsági előny?

A CMBS rendszer célja meggátolni az összeütközést az álló, vagy ugyanabba az irányba haladó járművekkel. Számos felmérés bizonyítja, hogy a vezető figyelmének kihagyása, a figyelmetlenség szerepet játszik a balesetek többségében. A rendszer célja, hogy figyelmeztesse a vezetőt a közelgő ütközésre, mind a városi közlekedés során tipikus kis sebesség, mind pedig az autópályákon és országutakon tapasztalható nagyobb tempó mellett. Az ilyen ütközésekben leginkább a gerinc nyakhoz közeli része, a térd és a mellkas puha szövetei vannak kitéve sérülés veszélyének. A Honda elemezte a németországi baleseti statisztikákat, majd az adatokat kivetítette a szélesebb európai közösségre, s arra a következtetésre jutott, hogy évente 200-250 ezer balesetet lehetne elkerülni vagy enyhíteni, ha minden autóban lenne CMBS rendszer.

Hogyan értékelték a CMBS-t?

A CMBS hatékonyságának bizonyítására a Honda kétféle tesztet végzett el, amelyek szimulálták az igazi élethelyzeteket. A rendszer működőképességét úgy vizsgálták, hogy egy tesztpilóta hajtott az autóval a mozgó vagy álló akadályok felé, s ekkor megállapították, hogy a rendszer az elvártaknak megfelelően reagált-e: adott-e hallható és látható vészjelzést az elvárt mennyiségben, megfeszítette-e a biztonsági övet, majd fékezett-e? Az ezekre a jelzésekre adott autóvezetői reakciók mérése a következőképpen zajlott: a másik járművet követő önkéntesek figyelmét szándékosan megzavartuk, majd a másik autó hirtelen fékezett. Az önkéntesek nem tudták, hogy a másik jármű biztonságosan eltávolítható az ütközés előtt az általuk vezetett jármű útjából. Az önkéntesek csak egyszer vettek részt a kísérletben, nehogy második alkalommal már számítsanak a kritikus helyzetre. A rendszer működőképességét mérő vizsgálatok és a hatékonysági tesztek eredményeit alapul véve a Honda garantálhatta és megjósolhatta a rendszer hatékonyságát valós körülmények között.

Rendelhetőség

A CMBS a legtöbb európai piacon értékesített Honda Legend modellben szériaszerelvény. Ami a Honda CR-V-t és a Honda Accordot illeti, a rendszer a gazdagabban felszerelt modellekhez kapható opcióként. A rendszer opcióként való rendelhetősége országonként változik. Bizonyos országokban a CMBS csak akkor kapható, ha más tételekkel együtt, csomagban rendelik meg, s nem vásárolható meg minden modellváltozathoz. Kérjük, lépjen kapcsolatba helyi Honda-kereskedőjével, s tudja meg, hogy az Ön számára elérhető-e a CMBS.

Járművek, amelyekben a CMBS rendelhető

Honda Legend, Honda Accord, Honda CR-V

A Honda és az Euro NCAP

Az Euro NCAP vizsgálati rendszere az autók általános biztonságára helyezi a hangsúlyt, ez lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy könnyebben értelmezhessék az egyes értékeléseket. A rendszer számításba veszi az utasok védelmét frontális, oldalsó, átfedéses és hátulról érkező ütközések esetén és oszlopnak csapódáskor, valamint a gyermekbiztonságot, a gyalogosok védelmét és a biztonsági segédberendezések rendelhetőségét is.

A 2009 februárja óta alkalmazott új értékelés súlyozott pontszámítást alkalmaz, amelyben egy autó biztonságának számos aspektusa megjelenik: a felnőtt utasok biztonsága (50%), a gyermekbiztonság (20%) és a gyalogosok biztonsága (20%) mellett az új rendszer figyelembe veszi a biztonsági segédberendezések rendelhetőségét is (10%). Ahhoz, hogy egy modell bekerüljön e kategóriába, az Európai Unió 27 tagállamában értékesített, 2010-es modellpaletta legalább 90 százalékában szériatartozéknak kell lennie a menetstabilizáló elektronikának (a Honda esetében ez a VSA).

Az új értékelési rendszer bevezetése óta az Euro NCAP a Honda öt modelljét tesztelte: Civic, Accord, Jazz, Insight és legutóbb a CR-Z. Mind az öt modell a legjobb, ötcsillagos eredményt érte el, sőt a Honda Insight lett a “legbiztonságosabb hibridautó”, illetve a 2009-ben vizsgált autók között a második legbiztonságosabb.

Az Euro NCAP

Az Euro NCAP valósághű és független értékelést nyújt az autósoknak az Európában legkelendőbb autók biztonság terén nyújtott teljesítményéről.

Az 1997-ben alapított és ma már hét európai kormány, az Európai Bizottság, valamint az Európai Unió országainak különböző autós és fogyasztói szervezetei által támogatott Euro NCAP nagyon gyorsan a fontos biztonsági fejlesztések katalizátora lett az új autók fejlesztése terén.

www.euroncap.com