Az új Honda Jazz Európa egyik legbiztonságosabb autójának bizonyult, és új mércét állított a kisautók kategóriájában – ez derült ki a független vizsgálóintézet, az Euro NCAP megújult töréstesztjeinek eredményeiből.
Az Euro NCAP új vizsgálati rendszert alakított ki, amely az autók általános biztonságára helyezi a hangsúlyt; ez lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy könnyebben értelmezhessék az egyes értékeléseket. Az új rendszer számításba veszi az utasok védelmét frontális, oldalsó, átfedéses és hátulról érkező ütközések esetén, valamint a gyermekbiztonságot, a gyalogosok védelmét, és a biztonsági segédberendezések rendelhetőségét is. A Honda Accord és a Honda Civic 5 csillagos eredménye után most az új Honda Jazz is a legmagasabb, 5 csillagos besorolást érte el.
Az új értékelés 2009 februárjában váltotta fel a régi módszert. A rendszer súlyozott pontszámítást alkalmaz, amelyekben egy autó biztonságának számos aspektusa megjelenik: a felnőtt utasok biztonsága (50%), a gyermekbiztonság (20%) és a gyalogosok biztonsága (20%) mellett az új rendszer figyelembe veszi a biztonsági segédberendezések rendelhetőségét is (10%). Ahhoz, hogy egy modell bekerüljön e kategóriába, az EU 2009-es modellkínálatában szereplő autók 85 százalékának biztonsági segédberendezésekkel (a Hondánál ez a VSA) kell rendelkeznie.
Az Euro NCAP új értékelési módszere rávilágít a Honda elkötelezettségére a járművek általános biztonságának terén, és tökéletesen összecseng a Honda régóta alkalmazott belső biztonsági tesztjeivel, amelyek valós körülmények közt vizsgálják az autók biztonságát. A Honda Tochigiben működő törésteszt-létesítményében különböző méretű és tömegű járművek ütközéseit elemzik, és olyan megoldásokat dolgoznak ki, amelyek révén mindkét karambolozó autóban mérsékelhetők a keletkezett károk.
A VSA (Menetstabilizáló elektronika) szükség szerint képes külön is fékezni a jobb és bal oldali kerekeket, s ha úgy hozza a helyzet, szabályozza a motor forgatónyomatékát is, segítve a vezetőt abban, hogy kanyarodás, gyorsítás és hirtelen kormánymozdulatok esetén is megőrizze uralmát a jármű fölött.
{image1}
A Jazz biztonsági utascellája 42%-ban nagy szilárdságú acélból épül fel, amely képes hatékonyan elvezetni az ütközés során ébredő energiát – így a benn ülők biztonsága 20%-kal nőtt.
A Honda Tochigiben található, járműveket egymással is ütköztetni képes biztonsági központjában kifejlesztett Fejlett Ütközési Biztonságú Karosszériaszerkezet™ (ACE™) most már jól bevált eszköz a Honda biztonsági arzenáljában. Az új Jazz a paletta legújabb tagja, amelynek előnyére válik ez a nagyon hatékony technológia, hiszen az utasokat a valós körülmények között bekövetkező sokféle balesetben megfelelő módon megóvja. Ilyen például a frontális ütközés különböző magasságú, tömegű és keretszerkezetű járművek között.
{image2}
A Jazz ACE™ karosszériaszerkezetének része egy sokszögű, nagyon hatékony energiaelnyelő képességekkel bíró főkeret, valamint egy felső keret, amely az ütközési energia magasabban felszabaduló energiáját zabolázza meg, illetve egy alsó elem, amely azt hivatott garantálni, hogy a két ütköző autó keretei megfelelően feküdjenek fel egymáson. Így a kabin nem deformálódik, és csökken annak az esélye is, hogy a Jazz és a másik jármű biztonsági szerkezetei vízszintesen vagy függőlegesen kitérjenek egymás elől. Ez a felépítési mód kiemelkedő szilárdságot biztosít, és oldalütközés esetén is segít megőrizni az utaskabin sértetlenségét.
Az új Jazz mindezek mellett számos gyalogosvédelmi megoldást is tartalmaz. A kutatások azt igazolják, hogy az ilyen szerkezetek és megoldások jelentős mértékben képesek a gyalogos túlélési esélyeit javítani, ha egy autó elüti. A Jazz-ben ezért az ablaktörlő lapátok karjai erő hatására letörnek, az első sárvédők felfogatási pontjai és a motorházfedél zsanérjai pedig képesek energiát elnyelni. A motor és a motorházfedél közötti szabad terület nagyobb mértékben teszi lehetővé a fedél deformációját.
A dupla első légzsákok mellett valamennyi modell szériafelszerelésként kap függönylégzsákokat, amelyek a hátsó utasokat is védik. Minden üléshez hárompontos biztonsági öv jár, az elsőkhöz kétfokozatú előfeszítőt is ad a gyár. A szélső hátsó üléseken ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontokat alakítottak ki felső bekötési ponttal, mert így a gyerekülések rögzítése a lehető legbiztonságosabb.
{image3}
Az első és hátsó tárcsafékek stabil teljesítményt nyújtanak, s a fékrendszer hatékonyságát tovább növeli a blokkolásgátló fékrendszer (ABS), az elektronikus fékerőelosztó (EBD) és s vészfékasszisztens (EBA) alkalmazása.
{image4}
Az ostorcsapás jellegű sérülések megelőzéséhez az új Jazz első üléseihez aktív fejtámla is jár, amely akkor lép működésbe, ha egy ráfutásos baleset következtében az utas teste belenyomódik az ülésbe, s egy merev fémlemezre hatva a hátralendülő fej elé tolja a fejtámaszt.
{image5}